O wyjątkowym charakterze wnętrza brzeskiego kościoła decydują freski. Pokrywają one prawie całe wnętrze. Ich autorem był Jan (Joannis, Johannes) Kuben, urodzony w Bystrzycy Kłodzkiej w 1697 r. (zmarł w Opolu w 1770 r.). Był jezuitą, kaznodzieją, malarzem i współorganizatorem muzeum matematycznego w praskim Klementinum. Freski brzeskie, wykonane w latach 1739-1745, stanowią połączenie malarstwa figuralnego z iluzjonistyczno-architektonicznym, którego Kuben jest prawdziwym mistrzem.
Realna przestrzeń wnętrza świątyni brzeskiej jest pozornie przedłużona i podwyższona. Na ścianie prezbiterium namalowano transept zwieńczony kopułą. W tej iluzjonistycznej przestrzeni stoi monumentalny obiekt architektoniczny – kaplica (być może konfesja lub cyborium).
Freski wykonano zgodnie z bogatym, wielowątkowym programem ikonograficznym. Zachowało się aż 115 scen różniących się treścią i rozmiarami. Podział poszczególnych scen na grupy wynika przede wszystkim z ich lokalizacji. W kaplicach nawy, dedykowanych poszczególnym świętym, zgrupowano po cztery obrazy ilustrujące życie każdego z nich. Obrazowi głównemu na sklepieniu kaplicy towarzyszą trzy małe obrazy umieszczone w glifach jej okien. Podobny podział występuje na emporach w nawie i w prezbiterium. Scenom na sklepieniach empor, przedstawiającym w układzie chronologicznym legendę o Świętym Krzyżu, odpowiadają niewielkich rozmiarów sceny w rozglifowaniu okien. Przedstawiają one świętych, których losy nawiązują do scen z legendy.
tekst: Antonina Żaba, Spotkania z zabytkami.